niedziela, 14 kwietnia 2013

NALEŚNIKOWO

Odbiegam trochę od tematyki bloga, ale... Kuchnia to również moja wielka pasja. Taka sama jak szycie. Myślałam o tym, żeby uruchomić drugiego bloga, poświęconego właśnie gotowaniu. Po głębszym przemyśleniu sprawy stwierdziłam jednak, że nie ma powodu, żeby rozdzielać rzeczy, które sprawiają mi tyle przyjemności. A i blog będzie  hmm... smaczniejszy? :)

Moje dzieci wyjechały na weekend do babci. Na ich powrót postanowiłam zrobić coś co lubią, a chyba wszystkie dzieci kochają naleśniki. Zrobiłam dwie wersje, nie przepadam za słodkim smakiem, więc dla mnie  na słono, a dla moich łakomczuchów na słodko. Oto danie dla odchudzającej się mamusi:



Są to naleśniki z farszem szpinakowo-łososiowym. Przepyszne, naprawdę. Zacznę od podania przepisu na ciasto naleśnikowe.

Składniki:
mąka
2 jajka
mleko i woda mineralna
łyżeczka soli
dwie łyżki oliwy

Niestety nie umiem podać konkretnych ilości mąki, mleka i wody. Robię ciasto "na oko", dodając składniki tak, by otrzymać właściwą, płynną konsystencję, trochę bardziej płynną niż gęsta śmietana. Wsypuję do miski około 10-12 czubatych łyżek mąki. Do tych naleśników użyłam pełnoziarnistej mąki orkiszowej, ale może to być zwykła mąka pszenna. Do mąki dodaję sól, wlewam trochę mleka i wody, wrzucam resztę składników i mieszam trzepaczką. W miarę potrzeby dolewam wody, by ciasto nie było za gęste. Dzięki dodaniu oliwy do ciasta patelnię wystarczy co jakis czas dosłownie przetrzeć ręcznikiem papierowym nasączonym odrobiną oleju, naleśniki nie będą przywierać. Smażymy naleśniki z obu stron na delikatnie złoty kolor. Teraz możemy zająć się przygotowaniem farszu.

FARSZ SZPINAKOWO-ŁOSOSIOWY

Składniki:
250g świeżego szpinaku
jajko
ząbek czosnku
250g serka ricotta
100g wędzonego łososia
5 suszonych pomidorów
sól, pieprz
1/2 łyżeczki gałki muszkatołowej
2 łyżki masła

Na głębokiej patelni roztapiamy masło, wrzucamy przeciśnięty przez praskę ząbek czosnku, smażymy chwilkę. Dodajemy pokrojony w grube paski szpinak, przyprawiamy do smaku solą, pieprzem i gałką muszkatołową. Mieszamy i dusimy szpinak do odparowania całej wody. Na koniec dodajemy rozmącone jajko, zdejmujemy patelnię z ognia i energicznie wszystko łączymy. 
Do miski przekładamy serek ricotta, pokrojonego w kostkę łososia, pomidory oraz szpinak. Mieszamy wszystko ze sobą, po czym rozkładamy farsz na gotowych naleśnikach. Można pałaszować od razu, ale schłodzone w lodówce są chyba smaczniejsze. Ta ilość farszu wystarczyła mi do przełożenia 8 naleśników.

FARSZ WANILIOWO-GRUSZKOWY


Składniki:
Połowa opakowania budyniu waniliowego
szklanka mleka
laska wanilii 
2 łyżki cukru
250g serka mascarpone
pół słoiczka dżemu gruszkowego

Do rondelka wlewamy 3/4 szklanki mleka. Laskę wanilii przekrawamy, wydobywamy nożem pestki, dodajemy je do mleka wraz z łodygami i zagotowujemy. W pozostałej części mleka rozpuszczamy budyń, wlewamy mieszankę do gotującego się mleka i energicznie mieszamy. Zdejmujemy rondelek z ognia. Wyjmujemy łodyżki wanilii, dodajemy serek, dżem i cukier, łączymy wszystkie składniki. Taka ilość farszu wystarcza na około 10 naleśników.

Smacznego! :)


0 komentarze:

Prześlij komentarz